Michelin Lastik Nasıl Şişirilir?
Lastik şişirme işlemi, kendi
güvenliğinizi ve yolcularınızın güvenliğini sağlayan önemli bir faktördür.
Lastik basıncınız yanlışsa, erken lastik aşınması ve normalden daha yüksek
yakıt tüketimi nedeniyle aracınızın kullanma maliyetleri de etkilenebilir.
Bu makalede, lastik basıncınızı
ne zaman kontrol etmeniz gerektiğini ve lastikleri 3 basit adımda nasıl
şişireceğinizi öğreneceksiniz. Lastik şişirmenin, lastiğinizin soğuk veya sıcak
olmasına bağlı olarak farklı yapılması gerektiğini ve diğer lastikler kadar sık
olmasa da yedek lastiğin de düzenli olarak kontrol edilmesi gerektiğini
göreceksiniz.
Alternatif olarak, benzin
istasyonlarına taşınabilir lastik şişirme kompresörü konusuna ve de lastikleri
nitrojenle şişirip şişirmemeniz gerektiği konusuna da değineceğiz.
Lastikleriniz doğru şekilde
şişirilmediğinde ne tür riskler oluşur?
Lastikleriniz yeterince şişirilmemişse
- Yakıt tüketiminiz artar
- Lastikleriniz daha hızlı ve daha düzensiz bir
şekilde aşınır. %20 oranında az şişirilmiş bir lastiğin ömrü %20
oranında azalabilir. Örneğin yaklaşık 40.000 kilometre (25.000 mil)
potansiyeline sahip bir lastik yaklaşık 8.000 (5.000 mil) kilometre
daha az bir performans gösterebilir.
- Yol tutuşu tehlikeye girer ve yüksek hızda lastiğin
patlamasına kadar gidebilecek ısıtma etkileri yaratır.
- CO2 emisyonları da artar.
Lastikleriniz aşırı
şişirilmişse
- Lastik sırtının orta kısmında hızlı aşınma
nedeniyle kullanım ömrü azalır
- Özellikle ıslak zeminlerde yol tutuşu tehlikeye
girer.
Lastik basıncınızı ne zaman
kontrol etmelisiniz?
Bir lastik doğal olarak hava
kaybeder: genellikle ayda yaklaşık 0,1 bar (1,45 PSI).
Bu olay, aşağıdakiler nedeniyle
diğer sızıntı kaynakları tarafından da hızlanabilir:
- Kazara patlama
- Sibop bozukluğu: lastik her değiştirildiğinde sibop da değiştirilmelidir (basınç sensörlü siboplar dâhil)
- Sibop kapağının olmaması: iyi bir sızdırmazlığı garanti etmek gerekir
- Jantın durumu: lastik takılırken her seferinde jant temizlenmelidir
Bu nedenle ayda bir kez ve
uzun bir araba yolculuğu öncesinde lastik basıncınızı kontrol etmenizi
öneririz.
Basınç kaybının nedenleri
hakkında daha fazla bilgiyi bu makalemizde bulabilirsiniz.
Lastiklerinizi uzun süre
kullanmıyorsanız, örneğin lastiklerinizi yaz/kış lastiklerini değiştirmek için
yılda iki kez değiştiriyorsanız, bunları aracınıza tekrar takarken lastik
basıncını kontrol etmeniz hayati önem taşır.
Doğru şişirilmiş bir lastik
daha güvenli, daha ekonomik ve daha çevre dostudur!
Lastikler 3 adımda nasıl şişirilir?
Adım 1: Lastikleriniz için önerilen basıncı bulun
Lastik yanaklarında önerilen basıncı aramayın, orada yazmaz!
Önerilen basıncı genellikle şuralarda bulursunuz:
- Sürücü kapısındaki bir etikette veya yakıt deposu kapağının arkasında
- Genel olarak torpido gözüne konulan araç kullanım kılavuzunda
- Basınç hesaplayıcımızı da kullanabilirsiniz
Adım 2: Lastik basıncınızı kontrol edin
Benzin istasyonundaki lastik
şişirme pompasına yanaşın
Şişirme ağızlığını lastiğinizin
sibopuna takın
Manometre (lastik basınç
göstergesi), iç basıncı bar veya PSI cinsinden gösterir
Duyduğunuz tıs sesini, lastikten
kaçan hava sızıntısı çıkarır. Bu, lastik basıncınızı ciddi şekilde
etkilememelidir.
Adım 3: Lastik basıncınızı ayarlayın
Lastik basınç göstergesinde görüntülenen
basıncı, aracınızın üreticinin önerisiyle karşılaştırın
Basınç, önerilen basıncın
üzerindeyse, istenen seviyeye getirmek için havasını indirin
Basınç, önerilen basınçtan
düşükse, lastikleri önerilen seviyeye gelinceye kadar şişirin.
Lastikler soğuk veya sıcakken nasıl şişirilir?
Basıncı tercihen lastikler
soğukken kontrol edin (aracınız son 2 saat içinde kullanılmamış veya düşük
hızda 3,2 kilometreden daha az yol katetmiş olmalıdır)
Fakat basınç, lastikler sıcakken
kontrol edilirse, araç üreticisi tarafından önerilen basınca 0,3 bar (4,35 PSI)
ekleyin. Daha sonra lastikler soğukken basınç kontrol edilmeli ve yeniden
ayarlanmalıdır.
Lastik sıcakken kesinlikle havayı
boşaltmayın (basınç sıcaklıkla birlikte artar).