Lastik Yuvarlanma Direnci Nedir?
Yuvarlanma direnci (RR), bir aracın hareket etmesi için
ihtiyaç duyduğu enerji üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Bu nedenle, yanmalı
motorlu araçlar için yaklaşık %20 doğrudan yakıt tüketimi ile
bağlantılıdır veya elektrikli araçlar için batarya menzilidir. Lastik
tasarımı yuvarlanma direncinin (RR) azalmasına yardımcı olabilir.
Yuvarlanma direnci nedir?
Öncelikle lastik
yuvarlanma direnci fikrini anladığımızdan emin olalım. Adından da
anlaşılacağı üzere yuvarlanma direnci, bir yüzey üzerinde yuvarlanırken araç
lastiğinizin yaşadığı direnci ifade eder. Bu direncin başlıca nedenleri lastik
deformasyonu, kanat sürtünmesi ve zeminle olan sürtünmedir.
Yuvarlanma direnci ne kadar
yüksek olursa üstesinden gelmek için o kadar fazla enerjiye ihtiyaç duyulur. Bu
nedenle lastik yuvarlanma direncinin yakıt tüketimi (ve lastiklerinizin
ne kadar dayanacağı) üzerinde önemli bir etkisi vardır. Yuvarlanma
direncindeki %30'luk bir artış, fazla yakıt tüketiminin %3 ila %5'ini
oluşturur.
Çeşitli unsurların yuvarlanma direnci üzerinde etkisi vardır: lastik basıncı, sırt, çap, genişlik veya lastiklerde veya yapımında kullanılan malzemeler. Örneğin lastik basıncıyla ilgili olarak, Fransa’daki yollarda yapılan çalışmalarda (1) otomobillerin %50'sinden fazlasının gerekli lastik basıncının en az 0,3 bar altında kullanıldığını göstermiştir. Bu durum, yuvarlanma direncinde önemli bir artışa neden olur: 0,3’ün altında hava basılmışsa %+6 ve 1 bar’ın altında hava basılmışsa %+30.
İşte Düşük Yuvarlanma Direncine Sahip Lastikler!
LRR olarak da adlandırılan Düşük Yuvarlanma Direncine Sahip lastikler, enerji dağılımını azaltmak ve dolayısıyla yakıt tasarrufu sağlamak için tasarlanmıştır. Bu, lastiğin tüm yönlerinde uygulanan yeniliklerle yapılır:
- Lastik yapısı, şekli ve sırt deseni: iç katmanların geometrisi ve doğası nedeniyle lastiğin mimarisi ve lastik sırtı tasarımı, lastiğin geçirdiği deformasyonun derecesi ile yuvarlanma direnci üzerinde büyük bir etkiye sahiptir.
- Lastiğin ağırlığı: aynı deformasyon için, bir cisim ne kadar büyükse o kadar fazla ısınır.
- Lastik karışımlarının ve lastikte kullanılan çeşitli bileşenlerin optimizasyonu: lastik tarafından emilen enerjiyi azaltmada önemli bir ilerleme kaynağıdır.
MICHELIN e.PRIMACY: düşük
yuvarlanma direncine sahip otomobil lastikleri
Yuvarlanma direnci açısından
kendi kategorisinde(2) en verimli lastik olan Michelin e.Primacy, mükemmel yuvarlanma direnci ile harika frenleme
performansını birleştirir. Yuvarlanma direnci 3 avantaj sunar: azaltılmış
yakıt tüketimi, daha az CO² emisyon ve daha fazla menzil.
Aynı zamanda e.Primacy, uzun süre boyunca mükemmel bir ıslak zeminde frenleme
performansı sunar. 30.000 km sonra bile yeni bir lastikten beklenen
standartları aşar. Genel olarak, lastiklerin yalnızca %1'i bu yuvarlanma
direnci (A) seviyesini ıslak zeminde frenleme (A/B) seviyesiyle birleştirmeyi
başarır.