Lastik Hava Basıncı Yüksekse veya Düşükse Ne Olur?
Bir aracın trafikte
verimli ve güvenli bir şekilde hareket edebilmesi için lastikler çok önemlidir.
Güvenli bir sürüş için lastiklerin ideal şekilde dönmesi ve yerle tam temas
etmesi gerekir. Bunun için öncelikle araç lastiklerinin üretici tarafından
önerilen boyutlarda ve hava basıncında olması gerekir.
Lastiklerin ideal olarak
yere temas edebilmesi ve dönüş mesafesine sahip olabilmesi için lastik
basıncı en önemli faktördür. Lastik hava basıncı çeşitli faktörlere bağlı
olabilir. Lastik hava basıncı yüksek olursa ne olur, lastik hava basıncı düşük
olursa ne olur, lastik hava basıncı ne olmalı gibi sorularınızın yanıtını bu
blog yazımızda bulacaksınız.
Öncelikle araçlarınız için lastik basıncı ne olmalı ve nasıl ölçülür bu sorularınıza yanıt verelim.
Lastik Hava Basıncı Kaç Olmalı?
Lastik hava basıncı;
- Modeli,
- Lastik boyutu,
- Motor kapasitesi,
- Araç ağırlığı (araçtaki yolcu sayısı),
- Motor gücü gibi değişkenlere göre farklılık gösterebilir.
Bu nedenle genel olarak lastik basıncında sabit bir rakamdan bahsedilemez. Aracın durumuna göre lastik basıncını belirlemek için araç içi kullanım kılavuzuna başvurmak gerekir.
Lastik Hava Basıncı Nerede Yazar?
Lastik basıncının ne olması gerektiği, genellikle araçta aşağıdaki alanlarda yazılıdır;
- Sürücü kapısının içinde
- Yakıt deposu kapağında
- Araç teknik kataloğunda
Lastik Hava Basıncı Nasıl Ölçülür?
Lastik basıncı bir
barometre ile ölçülür. Aracınızın lastiklerinin hava basıncını yetkili
servislerde, benzin istasyonlarında veya bir lastik basınç göstergesi satın
alıp kendiniz de ölçebilirsiniz. Benzin istasyonlarında çok fazla kullanım
olduğu için doğru zamanda bakımları yapılmazsa ölçüm aletlerinin hassaslığını
yitirebileceğini unutmayınız.
PSI Nedir ve PSI ile Bar Arasındaki Fark Nedir?
Bir barometre ile hava
basıncını ölçerken, bar veya PSI cinsinden değer görüntülenir. PSI değeri
Türkiye'de genellikle hava basıncı için kullanılır. Ancak bazı otomobil
üreticileri lastik basıncı değerlerini PSI yerine bar olarak veriyor.
Bu nedenle, bar
değerini PSI'ye dönüştürmeniz gerekir. 1 bar, 14,5 PSI'ye eşittir. Örnek
olarak üretici lastik hava basıncını “2,6 bar” olması gerektiğini belirtmişse,
PSI değerini hesaplamak için 2,6 ile 14,5’i çarparak 37,7 PSI değerine
ulaşabilirsiniz.
Lastik Hava Basıncı Yüksek Olursa Ne Olur?
Lastik hava basıncı yüksekse, lastik temas yüzeyi idealden daha yüksek seviyede olacaktır. Bu durumda da;
- Aracın yol tutuşu olması gerekenden fazla olur,
- Araç dönüşlerde zorlanır ve sürüş güvenliği azalır,
- Lastiğin dişlerinin bulunduğu yüzeyin yanı sıra farklı alanlar da yüzeyle temas ederek lastiğin ömrünü kısaltır.
Lastik Hava Basıncı Az Ne Olur?
Lastik basıncı çok düşükse, yol yüzeyi ile lastik temas yüzeyi arasında bozulma olacaktır. Bu ayrıca;
- Aracın yol tutuşunu azaltır,
- Sürüş güvenliğini tehlikeye sokar,
- Üzerine fazla yük bineceği için lastik ömrünün kısalmasına,
- Lastiğin tur direncini artmasına sebep olur. Bu, daha yüksek yakıt tüketimine neden olur.
Lastiklerde Doğru Hava Basıncı Neden
Önemlidir?
Doğru lastik basıncına
sahip olmak güvenlik, uzun ömür ve yakıt ekonomisi için önemlidir. Gereğinden
düşük veya yüksek lastik basınçları, aracın yol tutuşunu, lastik performansını
ve dayanıklılığını olumsuz etkileyerek ciddi kazalara neden olabilir. Düşük
basınç, lastikleri yolda tutmayı zorlaştırırken, sürücünün aracın kontrolünü
elinde tutmasını zorlaştırabilir. Bu nedenle tüm bu olumsuz durumların önüne
geçmek için ayda bir kez lastiklerinizin hava basıncını ölçmelisiniz.
Her ürünün bir son
kullanma tarihi olduğu gibi araç lastiklerinin bir ömrü vardır. Lastiklerin
marka, model ve takıldığı araç doğrultusunda bir kullanım süreleri vardır.
Lastiklerin hava basınç kontrolü, bakımlarının düzenli olarak yapılması ve
lastiklerin kullanım süreleri dolmadan değiştirilmesi gerekmektedir.
Lastiklerin yılda en az
bir kez yetkili bir serviste muayene edilmesi sürüş güvenliği için önemlidir. Lastik
değişimi ve lastik satın almak için buraya tıklayabilirsiniz.