Lastik Diş Derinliği Kolayca Nasıl Kontrol Edilir? : 1 TL Testi
Lastik diş derinliğinizi ölçmek için 1 TL ya da 50 kuruşluk
bozuk paralardan yararlanabilirsiniz Dış taraftaki halka hem 1 lirada hem 50
kurusta yaklaşık 4 mm. dir. –Görsellerde görünen- Halka görünmeye basladığında
3 mm civarinda diş derinliği kalmış demektir. Bu durumda emniyetli bir sürüş
deneyimi için lastikleri değiştirmenizi öneririz.
Lastiklerin Erken ya da Düzensiz Aşınmasının Sebepleri Nelerdir?
Nasıl araçlar, sürücüler ve sürüş alışkanlıkları birbirinden
farklıysa, bütün lastikler de birbirinin aynı değildir ve farklı oranlarda
aşınabilirler. Örneğin, spor arabalarda kullanılan yüksek performans
lastikleri, bir sedan arabanın lastiklerinden daha hızlı aşınırlar. Ancak, bir
lastiğin beklenenden daha erken aşınmasına ve/veya düzensiz biçimde aşınıp,
gürültü ve sarsılmaya yol açmasına pek çok faktör sebep olabilir. Lastiklerin
erken ve düzensiz aşınmasının sık rastlanan iki sebebi, lastiklerin hava
basıncının doğru olmaması ve standartlara uymayan lastik ayarlarıdır.
Lastik Sırtının Aşınmasının Birinci Sebebi: Hava Basıncının Doğru Olmaması
Bir lastik doğru ölçüde şişirilmediğinde, daha hızlı ve/veya
düzensiz biçimde aşınabilir. Araç üreticileri, sürüş rahatlığı, yol tutuşu ve
yakıt tasarrufunda aracın performansını optimize edecek şekilde ön ve arka
lastikler için uygun basınçları belirlemekle kalmaz, aynı zamanda lastiklerin
aşınmasını da göz önünde bulundururlar. Lastik basıncının gerektiği şekilde
olması, araçta lastiğin sırtına kuvvet uygulayan yüklerin, hızlanmanın, frenin
ve viraj alma hareketlerinin dağılımını optimize eder. Eğer lastik basıncı çok
düşükse veya çok yüksekse, lastik sırtının yola temas alanı, yapması gereken
işleri yapmasına imkan verecek şekilde optimize edilmez. Dolayısıyla, sırtın
farklı bölümleri daha hızlı ve/veya düzensiz bir şekilde aşınabilir.
Bu sebeple, stepne dahil olmak üzere, tüm lastiklerinizin
hava basıncını her ay kontrol edin. Ayrıca, uzun bir yolculuğa çıkmadan önce
veya aşırı bir yük taşımayı planladığınız zamanlarda da bu kontrolü yapın. Araç
üreticisinin, lastik basıncı ile ilgili şartlarını, sürücü kapısının üzerinde
veya kapı sövesine yapıştırılmış bir etikette bulabilirsiniz. Önerilen lastik
basıncıyla ilgili bilgilere araç kullanım kılavuzundan da ulaşabilirsiniz.
Lastik Sırtının Aşınmasının İkinci Sebebi: Standartlara Uymayan Lastik Ayarları
Tekerlek ayarı olarak da bilinen lastik ayarı, aracın
direksiyon ve süspansiyon parçalarının – tekerleklerin hareketini kontrol eden
ve birbirine bağlayan sistem– ayarlanması anlamına gelmektedir. Lastiklerin ya
da tekerleklerin kendilerinin ayarı değildir. Düzgün bir ayar, lastiklerin
açılarının ve yol ile temaslarının, kamber, kaster ve toe gibi parametrelerde
araç üreticisinin belirlediği standartlara uygun şekilde ayarlanması ile olur.
Lastiklerin ayarlarının gerektiği şekilde yapılmaması, lastiklerinizin düzensiz
bir şekilde veya zamanından önce aşınmasına sebep olabilir. Lastiklerinizde bu
sebeple ortaya çıkabilecek eşit olmayan aşınma durumları şunları içerir:
Testere dişli aşınma:
Bu, sırt bloklarının bir tarafı
diğerinden daha hızlı aşındığında olur. Elinizi sırt bloklarının üstünde
gezdirdiğinizde, testere dişi gibi gelirler. Testere dişli aşınma, genellikle
bir omuz kenarında görülür ve aşırı pozitif veya negatif toe sebebiyle ortaya
cıkar.
Tüylenmeyi andıran aşınma:
Lastiğin sırtındaki dişler, bir
tarafta daha düşük seviyede/daha yumuşak, diğer tarafta daha yüksek/daha keskin
aşındığında, lastikler “tüylenirler”. Bunun sebebi, genellikle aşırı toe ve
kaster gibi, yanlış ayarların bir kombinasyonudur.
Tek taraflı omuz aşınması:
Bu tür bir düzensiz aşınma, omzun
iç veya dış tarafının diğer dişlere göre çok daha fazla aşındığı anlamına
gelmektedir. Kamber aşınması olarak da bilinen bu aşınma, aşırı pozitif veya
negatif kamber sebebiyle ortaya çıkar.
Lastiklerinizin basıncını her ay kontrol ederek, gerektiği
şekilde bakımlarını sağlamanız gerekmektedir. Eğer normal olmayan bir aşınma
görüyorsanız, bir teknisyene ayarlarınızı kontrol ettirmeniz gerekir.