Araba Lastiği Geri Dönüştürülebilir Mi?
İster günlük işe gidip geliyor olun, ister hafta sonları açık arazi gezisi yapıyor olun, belirli bir yol katettikten sonra, aracınızın lastikleri sonunda aşınma belirtileri göstermeye başlar. Lastikleriniz 1,6 mm diş derinliğine ulaştığında, yolda maksimum güvenlik sağlamak ve yasalara uygun olarak hareket etmek için bunları en kısa sürede değiştirmeniz gerekir.
Lastiklerinizi bazen hasar, patlama vs. gibi sebeplerden ötürü daha erken değiştirmeniz gerekebilir. Bu otomobil lastiği imhası, dünya genelinde her yıl yaklaşık 30 milyon ton lastiğin değiştirilmesine ve potansiyel olarak atılmasına neden olmaktadır!
Peki ya size araba lastiklerinin geri dönüştürülebildiğini söylesek? Lastik endüstrisi esasında ömrünü tamamlamış ürün yönetimi konusunda en gelişmiş sektörlerden biridir. Kullanım ömrü sona eren lastiklerin yaklaşık %88'i günümüzde toplanmakta ve bunların çoğunluğu geri kazandırılmaktadır, bu da plastik ambalajın sadece %14'ünün geri dönüşüm yoluyla dönüştürüldüğünü düşündüğünüzde oldukça önemli bir rakamdır.
Lastik geri dönüşümü aşamasından
önce lastiğin çevre üzerindeki etkisini azaltmak için Michelin ürün ömrünün her
aşamasında harekete geçmektedir.
Araba lastikleri neyden yapılır?
Basit görünmelerine rağmen,
otomobil lastikleri esasında 200'ün üzerinde farklı malzemeden üretilmektedir.
Bunlar arasında doğal ve sentetik kauçuk, karbon karası ve silika, takviye
dolgu maddeleri, çelik ve tekstil takviyeleri ve kimyasal maddeler bulunmaktadır.
Otomobil lastiğin yapısı nasıldır?
Çoğu otomobil lastiği farklı
katmanlardan oluşur. Bu da, Michelin gibi üreticiler için tüm farklı
bileşenlerin yeniden kullanımını kolaylaştırmak amacıyla yenilikçi yeni
yöntemler ve teknolojiler geliştirmeye çalışırken, lastik geri dönüşüm sürecine
yeni bir karmaşıklık düzeyi katar. Bu otomobil lastiği katmanları genellikle
sentetik kauçuk, tekstil elyaf kordon ve metal tellerden oluşur.
Araba lastiği geri dönüşümü nasıl yapılır?
Lastik geri dönüşümü süreci
bayilerde, eski ve aşınmış lastiklerin çoğunlukla değiştirilmesi için aracınızı
getirdiğinizde başlar.
Lastiklerinizi lastik geri dönüşüm tesisine veya evsel atık geri dönüşüm
merkezlerine de getirebilirsiniz. Fakat, buraya kaç adet lastik
bırakabileceğinize dair bir sınırlama olabilir ve bununla ilgili ayrıca ücret
ödeyebilirsiniz.
Michelin, dünyanın birçok
ülkesinde lastik toplama sistemlerine dâhil olarak lastik geri dönüşüm
endüstrisinin gelişimine aktif bir şekilde katkıda bulunmaktadır.
Michelin grubu, ortaklarıyla
işbirliği içinde aşınmış lastikleri veya atıkları rejenere ham maddeye
dönüştürmek için lastik geri dönüşümüne yatırım yapıyor, yenilikçi ve çığır
açan teknolojiler geliştiriyor.
• Enviro: karbon karası, yağ ve gaz gibi maddeleri geri kazanmak için
kullanılan bir piroliz teknolojisidir.
• LeHigh Teknolojileri: ömrünü tamamlamış kauçuk ürünlerin mikronize
kauçuk ürünlere geri dönüşümünü sağlayan bir teknolojidir.
• Michelin, ömrünü tamamlamış lastik ham maddesinden ikincil ham maddelere
kadar tam bir tedarik zinciri geliştirmeyi amaçlayan BlackCycle gibi
araştırma programlarını koordine eder veya bunlara katkıda bulunur (7
endüstriyel ortak, 5 araştırma ve teknoloji kuruluşu (RTOs) ve 5 ülkeyi
kapsayan bir inovasyon grubuyla).